Plecy
wpis jak nie wtopis w reklamy

Przygotowanie kampanii dla sklepu internetowego [3 NAJWAŻNIEJSZE KROKI]

Jak można wtopić w reklamy dla sklepu jeszcze przed ich uruchomieniem?
Obejrzyj wideo lub przeczytaj wpis. Najlepiej jedno i drugie 😉

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to pewnie już wiesz, jak ważne są kampanie reklamowe w przyciąganiu klientów i zwiększaniu sprzedaży. Zasięg organiczny może i jakiś tam jest, ale jak chcesz robić skalę sprzedaży, to nie ma co na niego liczyć. Czy masz pewność, że Twoje kampanie są optymalnie skonfigurowane? A może czasem zdarza się, że mimo dobrych produktów, wyniki nie spełniają Twoich oczekiwań? Często przyczyna tkwi nie w samych produktach, ofercie, czy kreacjach reklaowych, ale w analityce i strategii kampanii. W tym artykule przedstawię Ci trzy kluczowe filary, na których powinna opierać się skuteczna kampania reklamowa dla e-commerce.

Filar 1: Odpowiednia analityka to podstawa

Zacznijmy od tego, że każdy, kto prowadzi sklep internetowy, powinien zrozumieć jedną rzecz – bez analityki, czyli odpowiedniej konfiguracji zdarzeń, Twoje kampanie są jak jazda samochodem z zamkniętymi oczami. Może się uda, ale prędzej czy później w coś pierdykniesz. Analityka to nie tylko podgląd, ile osób weszło na stronę i ile dokonało zakupu. To znacznie więcej!

Dlaczego odpowiednia analityka z piksela Meta jest tak ważna? Nie jest ona tylko dla Ciebie, by na jej podstawie analizować wyniki, ale także dla…
algorytmów reklamowych! 

Tak, dobrze czytasz. Algorytmy potrzebują szczegółowych informacji z piksela Facebooka, aby mogły uczyć się i optymalizować Twoje kampanie. Właśnie dlatego zbieranie takich zdarzeń jak czas spędzony na stronie, wypełnienie formularza, dodanie produktu do koszyka czy nawet przejście do kasy ma ogromne znaczenie.
Bez tego algorytmy są po prostu ślepe i nie mogą efektywnie dopasować reklam do Twoich klientów. Algorytmy widzą te zdarzenia nie tylko na Twojej stronie, ale także na stronach konkurencji. Z tego powodu są w stanie docierać do odpowiednich klientów odpowiedniej chwili. 

Piksel jest więc niezbędny na Twoim sklepie, ale jednak tutaj pojawia się problem. Od czasu wprowadzenia iOS 14 i wzrostu popularności przeglądarek blokujących śledzenie, część tych danych może być po prostu niewidoczna. 

Pewnie nie raz widziałeś/aś inną ilość sprzedaży w menadżerze reklam i inną w sklepie. Dlaczego? Bo zdarzenia są blokowane i często brakuje ich sporo do tego, by kampania mogła się prawidłowo wyświetlać i optymalizować. 

Co zrobić? Rozwiązaniem jest wdrożenie API konwersji, które zbiera te dane nie przez przeglądarkę, a bezpośrednio z serwera. To daje algorytmom pełny obraz tego, co się dzieje w Twoim sklepie, a Tobie daje lepsze wyniki kampanii. Zdarzenia przesyłane po API mają znacznie większą trafność i współczynnik dopasowania. Wspominając dodatkowo fakt, że Meta zapowiada usunięcie piksela, to jesteś wręcz zmuszony/a do tego, by API konwersji działało na Twoim koncie reklamowym. 

Nie wiesz jak to ogarnąć? W menadżerze reklam znajdziesz gotowe integracje. W większości przypadków wystarczy pobrać wtyczkę, zainstalować na stronie i wykonać prostą konfigurację. Jeśli jednak z czymś sobie nie radzisz, to support Twojego sklepu z pewnością to ogarnie. 

Filar 2: Kampanie dopasowane do etapu klienta

Często spotykanym błędem w reklamowaniu sklepu jest nastawienie całej kampanii wyłącznie na sprzedaż i to często na zimnym ruchu.
Nie ma w tym nic złego, ale…
Co z osobami, które weszły na Twoją stronę, dodały produkt do koszyka i jednak się rozmyśliły? Albo tymi, które widziały Twoją reklamę, ale jeszcze nie są gotowe na zakup? Były na Twojej stronie, ale nawet nie dodały do koszyka. Czy to nie jest potencjalna grupa odbiorców? Czy oni nigdy nie kupią? Kupią! Ale może to nie jest ten moment. Być może dopiero szukają produktów, porównują i potrzebują czasu? 

Skuteczna kampania reklamowa nie kończy się na jednej, ogólnej kampanii skierowanej do zimnego ruchu. Skuteczna strategia powinna obejmować co najmniej trzy kampanie, które będą prowadziły klienta dalej, nawet po opuszczeniu Twojego sklepu. W końcu samo zrobienie kampanii do sprzedaży na zimny ruch, jest niczym innym jak zatrzymaniem się w połowie drogi. Poważnie!
Weź więc pod uwagę te trzy kampanie, które będą ściśle ze sobą powiązane. 

  1. Kampania dla zimnego ruchu – to ta najczęściej spotykana – TUTAJ opisałem ją bardziej szczegółowo. Trafia do osób, które nigdy wcześniej nie słyszały o Twojej marce. Celem jest przyciągnięcie uwagi i zachęcenie do wejścia na stronę w celu zakupu. Pamiętaj jednak, że klient, który po raz pierwszy widzi Twój produkt, może nie być gotowy na zakup z tego powodu konwersja sprzedaży z reguły jest niska a koszt pozyskania klienta wysoki. Co nie zmienia faktu, że taka kampania jest konieczna, ponieważ to od niej się wszystko zaczyna.

  2. Kampania retargetowana – tutaj wkraczają ci, którzy już odwiedzili Twój sklep, są aktywni na Facebooku, Instagramie, obejrzeli rolkę, ale jeszcze nie zdecydowali się na zakup. W tej kampanii nie chodzi o agresywną sprzedaż, ale raczej o budowanie zaufania i świadomości Twojej marki. Możesz pokazać rekomendacje, opinie innych klientów lub podkreślić wyjątkowość swoich produktów. Użyj do tego różne formaty. Graficzne, wideo, reelsy, stories itd. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie są możliwości retargetowania w katalogu produktów, to TUTAJ masz artykuł i wideo. 

  3. Kampania  retargetowana, sprzedażowa – teraz jest czas na mocne „kup teraz”! Skieruj ją do osób, które były blisko zakupu, np. dodały produkt do koszyka, ale nie sfinalizowały transakcji lub też przeszły przez lejek w kampanii nr.2. Możesz zaoferować darmową dostawę, specjalną promocję czy ograniczoną czasowo ofertę, aby zachęcić ich do sfinalizowania zakupu.

Na zrzucie powyżej, widzisz porównanie kampanii sprzedażowych z różnych etapów lejka. Jak widzisz koszty jednej sprzedaży mogą być znacznie większe w sytuacji, gdy klient dopiero klika w reklamę pierwszy raz.
Kiedy połączysz te trzy kampanie, Twoi klienci będą mieli szansę lepiej poznać Twój produkt, polubić go, zaufać Twojej marce i… ostatecznie dokonać zakupu.

Filar 3: Katalog produktów – twój nowy najlepszy przyjaciel

Ostatni, ale niezwykle ważny element skutecznej kampanii reklamowej dla e-commerce to katalog produktów. Co to takiego? Jeśli korzystasz z Google Ads to pewnie znasz reklamy produktowe – wpisujesz „buty” i od razu widzisz konkretną ofertę z ceną i zdjęciem. W Facebook Ads (Meta) możesz zrobić dokładnie to samo! Dzięki integracji katalogu produktów Meta z Twoim sklepem, wszystkie Twoje produkty automatycznie pojawią się w kampaniach reklamowych.

Jak to działa? 

Na początku tego wpisu powiedziałem o pikselu Meta i API konwersji. Są one rozsiane pod całym Internecie i obserwują działania każdej osoby. Wyobraź sobie, ze Kowalski szuka w jakimś konkurencyjnym sklepie środków do czyszczenia felg. Algorytm to widzi, dzięki zdarzeniom oraz aktywności na FB i IG. Widzi także, że Ty w swoim katalogu produktów również masz podobne czyścidło, dlatego zaczyna wyświetlać Kowalskiemu Twoje reklamy z produktem dobranym do jego potrzeb.
To genialne rozwiązanie, które pozwala na wyświetlanie klientom dokładnie tych produktów, których szukają. 

Dodatkowo, możesz tworzyć specjalne zestawy produktów – np. bestsellery, produkty w promocji czy nawet te, które chcesz „wypchnąć” ze swojego magazynu. Wystarczy stworzyć odpowiednie filtry i Facebook będzie samodzielnie dodawać i wyrzucać odpowiednie produkty z zestawu. Wystarczy, że dodasz coś nowego do sklepu i automatycznie zostanie ten produkt dodany także do katalogu – pod warunkiem odpowiedniej konfiguracji. Zmienisz cenę w sklepie na promocyjną, to produkt od razu w reklamach także będzie przedstawiany jako – W PROMOCJI. Wszystko to oznacza, że te kampanie działają praktycznie same – algorytmy będą automatycznie aktualizować reklamy na podstawie zmian w Twoim sklepie.

Nie musisz już martwić się o ciągłe aktualizowanie reklam – wystarczy, że będziesz zarządzać swoim katalogiem produktów, a resztą zajmie się system.

Podsumowanie: Analityka, segmentacja kampanii i katalog produktów

Tworzenie skutecznych kampanii reklamowych dla e-commerce to proces, który opiera się na trzech solidnych filarach: analitycesegmentacji kampanii i wykorzystaniu katalogu produktów. Jeśli zrobisz to dobrze, algorytmy będą Twoim sprzymierzeńcem, a sprzedaż wzrośnie. Pamiętaj też, że nie wszystko musi być od razu doskonałe – to proces, w którym ciągle się uczysz i optymalizujesz. Tworzone przez Ciebie kampanie reklamowe muszą ze sobą współgrać i uzupełniać się nawzajem. 
TUTAJ zobaczysz wideo, którym opisuję trzy najważniejsze kampanie dla e-commerce. 

Ważne!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak krok po kroku tworzyć kampanie reklamowe dla swojego sklepu internetowego, Aktywuj najnowszy kurs VOD
„Marketing dla E-commerce”. Kurs ten pomoże Ci zrozumieć cały proces tworzenia skutecznych kampanii reklamowych od A-Z.

Do zobaczenia!

Premiera kursu "Marketing dla E-commerce" już wystartowała!